Chiński system administracyjny i polityczny przewiduje pewną
autonomię w kreowaniu polityki zagranicznej, w tym prowadzenia polityki
handlowej przez władze prowincji. Po pierwsze polityka na szczeblu niższym niż
centralny ma przede wszystkim stanowić przedłużenie polityki Pekinu w zakresie
promowania rozwoju gospodarczego. Po drugie efekty działań prowincji są
swoistym „papierkiem lakmusowym” skuteczności określonych rozwiązań, które
później mogą być implementowane w innych częściach kraju. Eksperyment i określona
samodzielność prowadzenia polityki gospodarczej dla każdej prowincji sprawia,
że możliwe jest nawiązanie relacji handlowych na niższym niż centralny poziomie
administracyjnym, np. pomiędzy władzami lokalnymi w Polsce a władzami prowincji
w Chinach.
Prowincja Henan |
Niewątpliwie
istotnym elementem, o którym w kontekście relacji gospodarczych i politycznych
nie można zapomnieć jest Komunistyczna Partia Chin i jej lokalne struktury.
Wiele kluczowych decyzji administracyjnych jest podejmowanych w środowisku
wzajemnej zależności pomiędzy partią a rządem lokalnym. Poznanie tych
zależności pozwala lepiej zrozumieć zasady funkcjonowania biznesu i polityki w
Chinach. Szczegółowa analiza otoczenia politycznego i gospodarczego regionu
zwiększa możliwości prowadzenia skutecznych działań biznesowych na szczeblu
prowincji i sprawia, że relacje handlowe z chińskimi firmami są łatwiejsze.
Przedstawiana
analiza oparta jest na studium przypadku prowincji Henan, zlokalizowanej w
centralnych Chinach. Jest druga pod względem liczby ludności oraz piąta pod
względem Produktu Krajowego Brutto prowincja Państwa Środka. Podstawą
gospodarki jest rolnictwo, przetwórstwo spożywcze oraz górnictwo, przede
wszystkim wydobycie węgla. Stolicą prowincji jest miasto Zhengzhou, w którym
mieszka ok. 8,5 mln ludzi.
Struktury
władzy centralnej
Zgodnie z konstytucją z grudnia 1982 roku naczelnymi
organami państwowymi są: Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych,
Ludowa Konsultatywna Rada Polityczna Chin, Stały Komitet OZPL, Przewodniczący
ChRL, Rada Państwowa, Centralna Komisja Wojskowa, Najwyższy Sąd Ludowy oraz Najwyższa
Prokuratura Ludowa.
Do chińskiej legislatywy zaliczany jest OZPL oraz LKRP.
Pierwsze z nich jest jednoizbowym parlamentem, pełniącym funkcje ustawodawcze
oraz nadzorującym wszystkie naczelne organy państwowe. Sprawuje też funkcje
kontrolne. Rada konsultatywna, jak sama nazwa wskazuje ma być ciałem
wspierającym i opiniującym nowe propozycje. W aspekcie władzy wykonawczej
istotnym jest przewodniczący ChRL, pełni funkcje prezydenta. Rada państwowa
pełni funkcje najważniejszego organu władzy wykonawczej. Nie bez znaczenia jest
również rola przewodniczącego Centralnej Komisji Wojskowej, która traktowana
jest jako władza zwierzchnia sił zbrojnych. Najwyższy Sąd Ludowy jest najwyższą
instancją w chińskim systemie sądowniczym. Najwyższej Prokuraturze Ludowej
podlegają z kolei prokuratury powszechne oraz specjalne.
Jednak dla zrozumienia istotny chińskiego systemu
politycznego należy wskazać na istotną i decydującą rolę struktur
Komunistycznej Partii Chin. Struktura organów państwowych jest bardzo zbliżona
do struktury partyjnej a wielokrotnie te same osoby zasiadają na wysokich
stanowiskach zarówno w organach państwowych, partyjnych oraz zwierzchnich w
stosunku do armii, np. Hu Jintao pełnił jednocześnie funkcję Sekretarza
Generalnego KPCh, głowy państwa jako przewodniczący oraz stał na czele
Centralnej Komisji Wojskowej.
Najważniejszym
w hierarchii organem partyjnym, odpowiedzialnym za kreowanie polityki oraz
podejmowanie decyzji jest Stały Komitet Biura Politycznego. Zwyczajowo składał się on z dziewięciu członków. Z uwagi
na pewne określone trudności w czasie XVIII Zjazdu w 2012 r. wybrano jednak
tylko siedmiu członków. Kolejnym organem, do którego należą wszyscy członkowie
Stałego Komitetu jest Biuro Polityczne składające się z 25 członków. Są to
głównie szefowie najważniejszych departamentów administracji partyjnej, dwóch
najwyższych rangą oficerów wojskowych, wicepremierzy Rady Państwa oraz
sekretarze Partii z najważniejszych miast i prowincji. Oprócz Stałego Komitetu
Biura Politycznego wybiera ono również Sekretarza Generalnego Partii, którym w
październiku 2012 roku został Xi Jinping. Komitet Centralny Partii składa się z
ok. 370 członków, których raz na 5 lat wybiera Zjazd KPCh.
Na szczeblu centralnym,
Sekretariatowi wybieranemu przez Biuro Polityczne podlega bardzo rozbudowany
system administracyjny, obejmujący swoim zasięgiem również działania na
szczeblu lokalnym. Jednym z najważniejszych jest Wydział Organizacyjny, który
zajmuje się szkoleniem kadr oraz przydzielaniem ich na stanowiska zarówno w partii
jak i państwowe np.: na uniwersytetach, w firmach państwowych lub instytucjach
państwowych. Oprócz niego funkcjonują m.in. Wydział Propagandy (zajmujący się
kontrola mediów), Centralna Komisja ds. Prawa i Polityki (zapewniający kontrolę
Partii nad aparatem bezpieczeństwa).
Struktury
lokalne w Henanie
Lokalne struktury zarówno partii
jak i organów państwowych są bardzo zbliżone do struktur centralnych. Na
szczeblu prowincji władze wykonawczą sprawuje rząd ludowy prowincji, składa się
z 11 polityków w skład których wchodzą: gubernator, którym w Henanie obecnie
jest Guo Gengmao, dziewięciu zastępców gubernatora, asystent gubernatora oraz
sekretarz rządu prowincji. Do kompetencji rządu należy m.in. zarządzanie
lokalną gospodarką, edukacją, nauką, kulturą, zdrowiem, bezpieczeństwem,
wymiarem sprawiedliwości.
Na szczeblu prowincji występuje
również Prowincjonalne Zgromadzenie Ludowe, wybierane przez Zgromadzenia Ludowe
niższego szczebla. Kadencja trwa 5 lat a na szczeblu prowincji wybierany jest
również Stały Komitet Zgromadzenia. Podobnie jak na szczeblu centralnym w
gestii Zgromadzenia Ludowego jest uchwalania przepisów prawa miejscowego pod
warunkiem jego zgodności z przepisami prawa krajowego. Poza tym, lokalne
zgromadzenia maja uprawnienia do wybierania i odwoływania szefów rządów
lokalnych w tym gubernatorów prowincji, decydują o budżecie. Mają prawo
odwoływać i kontrolować wybierane przez siebie organy. W chińskim systemie
administracyjnym funkcjonuje również system podwójnej odpowiedzialności, w
którym administracja lokalna podlega Zgromadzeniu Ludowemu odpowiedniego
szczebla oraz administracji szczebla wyższego.
Na czele struktur partii na
poziomie prowincji stoi sekretarz partii, który stoi na czele komitetu partii
prowincji. Ciałem legislacyjnym KPCh jest z kolei zjazd partii na poziomie
prowincji. W Chińskim systemie w relacjach między rządem prowincji a lokalnymi
władzami partii zachodzi ścisły związek. Rzadko zdarza się jednak, żeby lider
partii prowincji był jednocześnie szefem rządu lokalnego. Ma to uchronić przed
skupieniem zbyt dużej władzy w rękach jednej osoby.
Postępujące
reformy gospodarcze i związana z tym znaczna decentralizacja polityki fiskalnej
w pewnym stopniu zmniejszyła rolę sekretarza partii w stosunku do gubernatora
prowincji oraz przewodniczącego Stałego Komitetu Lokalnego Zgromadzenia
Ludowego. Jego rola pozostała jednak nadal bardzo silna,
chociaż zależy ona w dużym stopniu od osobistych cech i zdolności osoby
pełniącej to stanowisko. Poza tym, w związku z często nie do końca jasno
określonymi kompetencjami skuteczność władz lokalnych zależy od relacji sekretarza
partii z gubernatorem.
Mimo to partyjny komitet na
szczeblu prowincji jest w praktyce najważniejszym organem kreującym politykę na
szczeblu prowincji, nie tylko w ramach partii ale również jest ważniejszy od
rządów lokalnych. Składa się z komisji i ministerstw, które odpowiadają
niektórym komisjom pojawiającym się na szczeblu centralnym m.in. Wydziały
Dyscypliny, Propagandy oraz Organizacyjny partii. Postać sekretarza partii w
prowincji jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarządzania prowincją. Do
najważniejszych kompetencji sekretarza partii należy ustalanie agendy spotkań komitetu
partii. Pełni rolę kontrolną w stosunku do władz państwowych w tym rządu
lokalnego oraz gubernatora. Jest on mianowany przez Sekretarza Generalnego KPCh
w Pekinie. Aby móc pokazać jak istotną
rolę pełni sekretarz partii w prowincji warto podkreślić, że aż 45% Sekretarzy
Partii pełniących swoją funkcje w 2006 roku wcześniej pełniło funkcje
gubernatorów, 16% awansowało z pozycji
ministra lub wiceministra, 32% z pozycji wice sekretarza Partii a jedynie 6% z
centralnych agend partyjnych. W przypadku prowincji Henan, rotacja między
stanowiskiem gubernatora a szefa partii w dużej mierze potwierdza przedstawiona
wyżej zależność. Trzech z ostatnich pięciu gubernatorów zostało awansowanych na
stanowisko sekretarza partii w Henanie (patrz tab. 1).
Lata
|
Gubernator
|
Lata
|
Sekretarz partii
|
1990 - 1993
|
Li
Changchun
|
||
1993 - 1998
|
Ma
Zhongchen
|
1992 - 1998
|
Li
Changchun
|
1998 - 2003
|
Li
Keqiang
|
1998 - 2000
|
Ma
Zhongchen
|
2003 - 2008
|
Li Chengyu
|
2000 - 2002
|
Chen Kuiyuan
|
2008 – do teraz
|
Guo Gengmao
|
2002 - 2004
|
Li
Keqiang
|
2004 – 2009
|
Xu Guangchun*
|
||
2009 – do teraz
|
Lu
Zhanggong
|
Tabela 1: Kadencje sekretarzy partii
prowincji Henan oraz gubernatorów w latach 1990 - 2012.
Xu Guangchun wcześniej pełnił funkcje
przewodniczącego Stałego Komitetu Zgromadzenia Ludowego w prowincji Henan.
Jedynie Li Chengyu nie został
szefem partii. Obecnie nie jest łatwo przewidzieć czy Guo Gengmao zostanie
sekretarzem partii, ponieważ sekretarzem partii po Li Keqiangu (który w 2004
roku został przeniesiony na stanowisko sekretarza partii w prowincji Liaoning,
skąd awansował do Stałego Komitetu Biura Politycznego KPCh) był najpierw Xu
Guangchun (wcześniej przewodniczący Zgromadzenia Ludowego w Henanie) a
następnie Lu Zhanggong (wcześniej sekretarz komitetu stałego KPCh w prowincji
Fujian). Można jednak zauważyć dużą zależność i rotację między sprawowanymi
funkcjami państwowymi i partyjnymi. W całym rządzie są tylko trzy osoby, które
pełnią istotne role w partii na szczeblu prowincji tj. Guo Gengmao, Li Ke oraz
Liu Mancang. Guo Geng mao jest zastępcą sekretarza partii, Li Ke oraz Liu
Manceng są członkami Stałego Komitetu Partii.
Struktura rządu jest oczywiście
dużo bardziej rozbudowana i składa się z Biura Generalnego, 24 wydziałów,
jednej Specjalnej Komisji ds. nadzoru i administrowania zasobami państwowymi.
Są również 24 biura oraz dwa mniejsze oddziały. W zakresie promocji handlu i międzynarodowych relacji handlowych,
wydziałem najważniejszym jest wydział ds. obcokrajowców i kontaktów handlowych.
Aktualnie na jego czele stoi Zhu Qingmeng. Wydział zajmuje się sprawami
międzynarodowego biznesu oraz rezydentów-obcokrajowców w tym również relacjami
z Hongkongiem i Makao. Koordynuje kontakty zagraniczne promując handel i
inwestycje zagraniczne. W ramach jego struktur funkcjonują również centrum
obsługujące proces inwestycyjny, firmy zagraniczne oraz centrum skarg i
zażaleń. Wydział ten zajmuje się również obsługą celną, kontrolą towarów
będących przedmiotem handlu międzynarodowego, nadzoruje wymianę walutową.
Istotnymi z punktu widzenia postaciami dla polskiego inwestora będzie Yang
Weibin. Jest on szefem komórki zajmującej się handlem z krajami Europy oraz
Ameryk oraz relacjami z firmami zagranicznymi. Ukończył w stopniu magistra
studia ekonomiczne w Londynie. Od 2003 roku w Henanie odpowiedzialny jest za
politykę zagraniczną oraz gospodarczą. Za kontakty z obcokrajowcami w tym
również z dziennikarzami odpowiada z kolei Li Guosheng – profesor Chińskiej
Akademii Nauk.
Komitet Partii w Henanie składa się
z 14 osób. Na czele partii stoi Lu Zhangong. A jego zastępcami sekretarza są
wspomniany już Guo Gengmao oraz Deng Kai były szefa Wydziału Organizacyjnego w
Henanie). Liu Chunliang w Stałym Komitecie Partii pełni funkcję sekretarza.
Szefem Wydziału Dyscypliny jest Yin Jinhua. Nowym szefem Wydziału
Organizacyjnego została Xia Jie, wcześniej pełniąca funkcje członka Komitetu
Partii w prowincji Heilongjiang. Do
Komitetu Centralnego należą również przedstawiciele władz lokalnych np.
sekretarze prefektur Luoyang oraz Zhengzhou oraz sekretarz miasta Jiyuan. W
komitecie znajduje się również przedstawiciel armii w randze generała. Oprócz
tego, w Komitecie Partii znajdują się przedstawiciele prowincji na OZPL oraz
przedstawiciel przy Zgromadzeniu Ludowym Prowincji.
Wnioski
Podsumowując
można stwierdzić, że w chińskim systemie politycznym występuje ścisła korelacja
między strukturami państwowymi a partyjnymi.
- Na niższych, niż centralny, szczebla administracji istnieje silne powiązanie struktur partyjnych i państwowych: z reguły gubernator jest wice sekretarzem partii na szczeblu prowincji, miast wydzielonych i regionów autonomicznych;
- Komitet partii stanowi pierwszy i najwyższy szczebel hierarchicznego systemu politycznego a sekretarz partii pełni funkcję kontrolną wobec gubernatora prowincji;
- Rotacja na stanowiskach partyjnych oraz państwowych jest duża i ma na celu również ograniczyć możliwości zbudowania zbyt silnej pozycji przez określonych działaczy. Wynika to również z potrzeby kontrolowania lokalnej polityki prowadzonej przez gubernatorów i ich rządy aby była zgodna z linią partii i nie doprowadziła do osłabienia legitymizacji przywódczej roli KPCh. De facto może mieć negatywne implikacje dla współpracy zagranicznej.
- Znajomość konkretnego środowiska politycznego i
rządowego oraz relacji między nimi ułatwia nawiązanie kontaktów i prowadzenia
działalności biznesowej dlatego przed podjęciem kontaktów ze stroną chińską
wskazana jest pogłębiona analiza struktur partyjnych i rządowych. Opr. Maciej Cząstka (II rok studiów magisterskich stacjonarnych, specjalność orientalna)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz