Czworokąt wyszehradzki jest
nieoficjalną nazwą grupy czterech środkowoeuropejskich krajów
postkomunistycznych, czyli Republiki Czech, Republiki Węgier, Rzeczypospolitej
Polskiej i Republiki
Słowackiej, powstałej w czasie konferencji odbywającej się w Wyszehradzie 15
lutego 1991 roku.
Historia współpracy Grupy
Wyszehradzkiej z Japonią sięga 2003 r., kiedy to miała miejsce wizyta premiera
Japonii Koizumiego w Polsce oraz Republice Czeskiej, podczas której premier
Koizumi wyraził chęć współpracy z tymi krajami. W 2004 r. miała miejsce wizyta
premiera Węgier w Japonii. Od tego czasuwspółpraca między krajami GW oraz Japonią nabrała dynamicznego tempa.
POLSKIE PRZEWODNICTWO W GW A WSPÓŁPRACA Z JAPONIĄ
Polska objęła przewodnictwo w GW 1 lipca 2012 r., a
zakończyła je 30 czerwca 2013 r. 17 czerwca 2013 r. podczas spotkania premierów
GW i Japonii na warszawskim Zamku Królewskim, podsumowującego to przewodnictwo,
uznano że relacje pomiędzy państwami są niezwykle korzystne i dobrze prosperujące.
Polska
jako pojedyncze państwo nie odgrywa znaczącej roli w polityce zagranicznej
Japonii, ale jako członek UE jest ważnym partnerem strategicznym. Japonia
umacnia sojusze z Zachodem, aby równoważyć wpływy Chin. Liczy między innymi na
poparcie w sporze z Chinami na Morzu Wschodniochińskich, domagając się uznania
zasad nienaruszania przez okręty wojenne wód danego kraju i przepływu łodzi
podwodnych tylko wtedy kiedy są wynurzone. Także w innych sferach dotyczących
bezpieczeństwa Japonia chce uzyskać wsparcie od GW: w konflikcie z Koreą Północną,
dotyczącym nieproliferacji broni
masowego rażenia; w walce z terroryzmem i zorganizowanymi grupami przestępczymi
oraz z handlem bronią. Z kolei dla Polski korzystnym morze być zacieśnianie
przez Japonię więzi z NATO, na potwierdzenie czego w sierpniu 2013 r. wody
Bałtyku odwiedziła japońska flota okrętów.
Również w wymiarze ekonomicznym oba kraje mają swoje
interesy. Polsce zależy na pozyskiwaniu japońskich inwestycji, zwłaszcza w
branży motoryzacyjnej i elektronicznej. Natomiast Japończycy chcą sprzedać
Polakom technologię atomową.
Kolejna
kwestia to szerzenie wspólnych wartości. Polska, która wcześniej otrzymywała
pomoc od Japonii, jest już dla niej równoprawnym partnerem; krajem rozwiniętym,
który ma stanowić przykład dla innych państw, w szczególności dla Ukrainy.
Władze obu państw zgadzają się, że ich celem jest promowanie demokracji,
gospodarki wolnorynkowej i poszanowania praw czlowieka.
Poza
tym podczas spotkania 17.06.2013r. omówiono takie kwestie jak:
- walka z kryzysem gospodarczym- umowa o wolnym handlu,
tworzenie nowych miejsc pracy,
- współpraca energetyczna- tworzenie wspólnego rynku gazu,
- polityka obronna- działania na rzecz pokoju w Azji Wschodniej,
- współpraca w dziedzinie kultury, nauki, technologii i innowacji- ogłoszenie 2014 r. rokiem wymiany.
- współpraca energetyczna- tworzenie wspólnego rynku gazu,
- polityka obronna- działania na rzecz pokoju w Azji Wschodniej,
- współpraca w dziedzinie kultury, nauki, technologii i innowacji- ogłoszenie 2014 r. rokiem wymiany.
Zdaniem Donalda Tuska, w trakcie swojego przewodnictwa Polsce, udało się wzmocnić
reputację Grupy zarówno w UE, jak i w wymiarze globalnym. Donald
Tusk uznał też, że spotkanie to przejdzie do historii i będzie kamieniem
milowym polsko-japońskich relacji, zaś Shinzo Abe podkreślił, że Polska i
Japonia muszą rozwijać wzajemną współpracę.
2014- ROKIEM WYMIANY
Grupa Wyszehradzka i Japonia 16
czerwca 2013 roku dokonały oceny ich współpracy i podejmowanych działań w celu wzmocnienia
i rozwoju wzajemnych stosunków w przyszłości. Obie strony postanowiły uznać rok
2014 za Rok Wymiany GW+Japonia, zacieśniając tym samym więzi i uznając wspólne uniwersalne
wartości oraz zasady.
W ramach Roku Wymiany w Tokio,
Warszawie, Pradze, Budapeszcie i Bratysławie organizowane były wspólne
koncerty, prezentacje tradycyjnej kultury oraz seminaria na temat Japonii.
WNIOSKI
1) Państwa
GW i Japonię łączą interesy ekonomiczne:
- chęć pozyskiwania inwestycji- zwłaszcza w sektorach
motoryzacyjnym i elektronicznym,
- rynek zbytu dla Japonii,
- chęć sprzedaży technologii atomowej przez Japonię,
jednak to nie aspekt ekonomiczny, a kwestie bezpieczeństwa stanowią
główny element rozmów pomiędzy państwami.
2) Japonia
oczekuje poparcia GW w:
- sporze z
Chinami o prawo morza,
- konflikcie z Koreą Północną,
dotyczącym nieproliferacji broni
masowego rażenia,
- walce z
terroryzmem i zorganizowanymi grupami przestępczymi,
- walce z handlem
bronią.
3)
Ponadto obie strony wyznają i
propagują te same wartości, a 3 najważniejsze z nich to:
- demokracja,
- gospodarka
wolnorynkowa,
- poszanowanie
praw człowieka.
4)
Współpraca gospodarcza GW i Japonii,
przynosi daleko idące korzyści wszystkim stronom, zwłaszcza w dziedzinie energetyki,
obronności, bezpieczeństwa, nauki i technologii oraz promocji inwestycji, a
także w działaniach na rzecz Partnerstwa.
Opr. Ewelina Szymczak, Adrianna
Michałowicz, Patrycja Kościelniak, Dominika Tondys, Mateusz Moskal
Współpraca gospodarcza GW i Japonii to ważna inicjatywa. Należy jednak zastanowić się czy jest sens kupowania technologii atomowej od Japonii w czasie gdy większość krajów Europejskich posiadających elektrownie chce się tej technologii pozbyć.
OdpowiedzUsuńWspółpraca Japonii z państwami Grupy Wyszehradzkiej miała by niewielki efekt gdyby nie to, że państwa te też należą do Unii Europejskiej. Japonia postanowiła to wykorzystać i uczynić z tych państw ambasadorów swoich interesów w UE. Z czysto ekonomicznego punktu ten region ma szczególne znaczenie gospodarcze. Dlatego relacje gospodarcze będą stanowiły główny punkt współpracy. Japonia liczy też na poparcie tych państw przy negocjacjach porozumienia o wolnym handlu UE-Japonia.
OdpowiedzUsuńWarto się zastanowić czy współpraca działa na równych zasadach po obu stronach.
OdpowiedzUsuńZ jednej strony mamy wspólne wartości a z drugiej oczekiwania. Czy obie strony są gotowe na ich spełnienie? Czy GW da radę z oczekiwaniami Japonii i jakie będą dla niej ewentualne skutki?
Obie strony bazują głównie na kwestiach gospodarczych we współpracy.
Oby te relacje w najbliższej przeniosły się na inne kwestie i miały takie samo znaczenie jak gospodarka.
Współpraca GW z Japonią nie wydaje się być ważną inicjatywą a to z powodu narastających problemów w GW. Głównym problemem jest przede wszystkim brak współpracy pomiędzy tymi państwami w UE czy innych aspektach. Drugą kwestią jest obecność Chin w rejonie EŚW, które mogą mieć więcej do zaoferowania członkom GW niż Japonia
OdpowiedzUsuń